Slim bouwen met kleine netaansluiting: “Met deze batterijcontainers zijn we onze tijd vooruit”
Door het slim combineren van zonne-energie, batterijopslag en elektrisch vervoer, werkt HSB Bouw aan een toekomst waarin bouwplaatsen onafhankelijk, duurzaam én flexibel zijn. De batterijcontainers vormen daarin een stille, maar krachtige schakel.
Interview met Ronald van Pooij, hoofd materieeldienst bij HSB.
Netcongestie vormt een steeds grotere uitdaging in de bouw. Aansluitingen op het elektriciteitsnet zijn niet altijd op tijd of in voldoende capaciteit beschikbaar, terwijl projecten gewoon moeten doorgaan. Bij HSB Bouw wordt dat probleem op een slimme en duurzame manier aangepakt: met twee compacte 4ft batterijcontainers die samen met zonnepanelen zorgen voor een betrouwbare energievoorziening. Ronald van Pooij, materieelbeheerder bij HSB Bouw, vertelt hoe dit in de praktijk werkt.
Ronald, waarom zijn batterijcontainers voor jullie dé oplossing?
“De energievraag op bouwplaatsen groeit, maar we krijgen vaak alleen een kleinverbruik aansluiting toegewezen. Dat is prima voor de keten en kleine bouwplaatsen, maar niet genoeg om zwaardere installaties zoals een torenkraan of oplaadpunten voor materieel van stroom te voorzien. Dankzij de batterijcontainers kunnen we dat vermogen wél leveren. We creëren als het ware een lokale energiebron met genoeg piekcapaciteit.”
Wat maakt jullie opzet bijzonder?
“Wij hebben gekozen voor twee compacte 4ft containers, makkelijk te vervoeren en snel te installeren. Die worden opgeladen op momenten dat de stroom goedkoop is – bijvoorbeeld ’s nachts of wanneer er veel zon is. Overdag leveren ze die stroom aan onze bouwplaats, inclusief zwaarder materieel. En wat het mooi maakt: we wekken ook zelf stroom op via zonnepanelen op ons ketenpark.”
Hoe werkt die combinatie van zon en opslag precies?
“De zonnepanelen leveren direct stroom aan de bouwplaats én aan de batterijcontainer. Als er meer wordt opgewekt dan we verbruiken, slaan we het overschot op in de batterij. Zo hebben we ook energie op minder zonnige dagen of in de avond. In de praktijk betekent het dat we op veel momenten volledig zelfvoorzienend zijn.”
Waar zijn de containers nu in gebruik?
“We hebben er twee aangeschaft. De eerste staat op een project in Amsterdam, de tweede draait op de bouwplaats in Haarlem. Beide draaien inmiddels op volle kracht, op een kleinverbruik aansluiting. En het mooie is: ze zijn mobiel. Dus als het project voldoende is gevorderd, dus wanneer de energiebehoefte afneemt, verplaatsen we ze eenvoudig naar de volgende locatie.”
Waar wordt de opgeslagen energie allemaal voor gebruikt?
“Voor alles wat nodig is op de bouw: keten, verlichting, elektrische gereedschappen en machines. Maar ook voor zwaar materieel zoals torenkranen. Daarnaast laden we er elektrische auto’s en bestelbussen van medewerkers mee op. Op de bouwplaats hebben we laadpunten die rechtstreeks zijn aangesloten op het systeem. Zo maken we ook onze logistiek een stuk duurzamer.”
Zijn er ook economische voordelen?
“Absoluut. Doordat we stroom inkopen als het goedkoop is en – als het systeem vol zit – zelfs kunnen terugleveren als de prijzen hoog zijn, besparen we op energiekosten. We combineren dus verduurzaming met slim energiemanagement. Het is goed voor het milieu én voor de portemonnee.” Tevens dragen we op deze wijze bij aan het beperken van de onbalans in het stroomnet. Door de beschikbare capaciteit en het vermogen van de batterij redden we het in veel gevallen met enkel een kleine aansluiting, hiermee besparen we veel op de kosten door het voorkomen van een zware netaansluiting.
Hoe zie jij dit soort systemen in de toekomst?
“Voor mij is het duidelijk: dit is de toekomst van bouwen. Als materieelbeheerder kijk ik altijd naar oplossingen die flexibel, efficiënt en duurzaam zijn. Deze containers passen daar perfect in. Wat begon als een noodoplossing voor netproblemen, is nu een slimme standaard aan het worden.”
