, Afdeling nazorg HSB

Mark Siemons startte in 2007 als timmerman op de leerlingbouwplaats in Purmerend. Daarna ging hij verder binnen vastgoedservice als timmerman en bouwde hij als leermeester mee aan diverse projecten, onder meer in Koog aan de Zaan en De Rijp. Maar Mark wilde meer en begon aan een avondstudie uitvoerder. Met een gezonde dosis technische ervaring begon Mark uiteindelijk in 2014 als coördinator bij de afdeling nazorg, waarvan hij sinds juni van dit verslagjaar eindverantwoordelijke is geworden: “Het is hier binnen de afdeling de uitdaging om een probleem naar tevredenheid van de klant op te lossen en ervoor te zorgen dat we dezelfde fout niet nog een keer maken.”

 

Logische verklaring
Als hoofd nazorg werkt Mark in een team waarvan hij sommige collega’s al vele jaren kent, twee van hen zijn zelfs bij hem begonnen als leerling; drie collega’s die de correspondentie en de afhandeling doen, twee monteurs die veelal met hun werkbusjes buiten de deur werken en een kwaliteitscontroleur die vaak op de projecten te vinden is. Mogelijke problemen tackelt het team bij voorkeur in het voortraject. Waar wij het meest tegenaan lopen? “Hang- en sluitwerk geeft het meest moeilijkheden en daar is vaak een logische verklaring voor. Tijdens de bouw is de woning erg vochtig en als de woning daarna droog gestookt wordt, gaan zelfs de nieuwste materialen werken. Dit zien we ook vaak bij grote temperatuurwisselingen.”

 

Standaardisering
Monitoren tijdens de bouw om zaken bij te sturen is een van de belangrijke functies van de afdeling nazorg. “Wij zijn een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van de bouw. Collega’s stimuleren wij contact met ons op te nemen, vóórdat er iets mis gaat. Preventief zijn wij enorm van belang bij de controle op mogelijke problemen. Vanuit onze adviesfunctie hebben wij heel veel expertise op bijvoorbeeld lekkages. Dat bespaart op de inhuur van externe specialisten bij complexe vraagstukken. Voor het bepalen van de luchtdichtheid van een woning hebben we zelfs een rookmachine aangeschaft. Waar het gaat om dakkapel of kozijn denken wij proactief in standaardisering. Alles ter verbetering van kwaliteit en service.”

 

Natte zoldermuur
Samen met het projectteam brengt nazorg in kaart wat eventueel het probleem is. Een traject dat voor de afdeling een keer een flinke uitdaging was, betrof een natte zoldermuur in een woning. Mark: “Deze lekkage trad op bij koud weer en veel regen. Na inspectie werd er geen gat in het dak of andere onregelmatigheid gevonden. Bij de tweede melding vonden wij echter de oorzaak. Onder de vloer bevonden zich buizen van de stadsverwarming en bij hevige regen liep de kruipruimte vol water. Dat werd een sauna en de stoom vond een uitweg via een gat naar boven alwaar het condenseerde op de zoldermuur. Of het nu gaat om controle van een fundering of het verhelpen van een lastige gevelaansluiting, geen dag is hetzelfde.”

De afdeling nazorg: Verbetering van ­service en kwaliteit staat hoog in het vaandel

Meer interviews

Contact T. 0299 398 900 - F: 0299 398 950 - M: info@hsb-volendam.nl - Bezoekadres - Slobbeland 10 - 1131 AB Volendam - Postadres - Postbus 8 - 1130 AA Volendam werkenbij.hsb-bouw.nl

Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.

Ik geef toestemming voor:

Meer info